Kategorije
BLOGOVI Reportaže i putopisi

Otići na Zlatibor u invalidskim kolicima

Ovaj tekst sam počeo pisati na Zlatiboru i bio sam zacrtao da ću ga završiti dok sam gore a evo završavam ga dvije sedmice po povratku. Rekao bih da sam u avgustu ljenji nego inače ali činjenica je da je ovo prvi tekst poslije mnogo putovanja tako da… očekujem vaše komentare i dijeljenja.

Zlatibor

Ove godine sam drugi put boravio na ovoj planini, prvi put prije dvije godine i isto početkom avgusta. Zlatibor je, siguran sam, najpoznatiji planinski turistički centar i klimatsko liječilište u regionu. Izdiže se iznad Užica i u principu je pitoma prostrana zatalasana visoravan sa područjima visokih planina, borovih šuma i planinskih pašnjaka.

Visoravni Zlatibora
Zlatibor pod pašnjacima

Neke od turističkih znamenitosti su Stopića pećina, Vodopad u Gostilju, Muzej na otvorenom – Staro selo Sirogojno, manastiri Uvac i Dubrava, crkve brvnare u Jablanici i Dobroselici, umetničke galerije na Borovoj glavi, Trnavi i Šljivovici, rodne kuće Dimitirija Tucovića i Sava Jovanovića Sirogojna, vidikovci Tornik i Čigota, a u ponudi su i višednevni intenzivni pješački programi u prirodi (info radi reda :)), izleti u Višegrad i mnoštvo drugoga sadržaja.

Staro selo Sirogojno, obilazak sa Triride

Smještaj

Tragajući za smještajem stekao sam utisak da je, sem par većih hotela, smještajna ponuda zasnovana uglavnom na privatnim apartmanima i vikendicama. Zbog toga sam imao poteškoće da steknem i približan uvid u ponudu smještaja prilagođenog osobama sa invaliditetom. Prve godine sam pokušao da izbjegnem veće hotele i pronađem nešto ekonomičniji smještaj, rezultat je bio izgubljen dan za računarom i papreno skup hotel Olimp.

Ove godine sam otišao na Booking.com, odabrao u filterima “Prilagođeno osobama sa invaliditetom”, pronašao hotel Šimšir, pozvao ih da provjerim i ujedno putem telefona rezervisao. Završio brzo, platio više. Iako Booking ima opciju slanja poruka, poziv je nešto najpametnije što sam naučio. Proljetos sam vjerujući filteru otišao u Pariz pa se samo okrenuo pred hotelom gdje sam bio rezervisao.

Pristupačnost

Balkanska realnost nije zaobišla ni ovaj kraj. Bila to stara ili nova gradnja o pristupačnosti se u opšte ne vodi računa. I ne samo o pristupačnosti – ni o čemu se ne vodi računa! Masa turista, uglavnom porodice sa djecom i starij, šetaju pored neograđenih i neuređenih gradilišta, prljavih i porušenih kontenera, često preskačući nakaradno parkirana auta i pritom pazeći da ne ugaze u konjski izmet ili uganu nogu u nekoj vrtači.

Primjer hotela Šimšir – novog, “pristupačanog” i modernog hotela:

• Recepciju i lift dijele dvije stepenice
  • Pristupačan lift samo iz suterena – garaže na nivou -1. Kada sam iz sobe silazio dole morao sam savladati uspon od 30 stepeni u dužini od 10 metara da bih izašao vani. Sreća je što sam Triride držao u gepeku auta.
  • Dimenzije lifta su nekih 60 x 100 cm. Ja sam stao knap ali sam vidio momka koji skida nogare u svojih kolica da bi zatvorio vrata lifta.

Trg, šetalište oko jezera i ulica koja od trga vodi prema skijalištu i autobuskoj stanici su u večernjim časovima centar dešavanja. Ova ruta je pristupačna ali dolazak iz pravca hotela Olimp ulicom iznad sportskih terena je jako opasan jer se ne može ići trotoarom a saobraćaj je intenzivan i bez rasvjete. U ovom slučaju preporučujem malu stazu ispod sportskih terena.

Staza ispod sportskih terena
Staza ispod sportskih terena ima rampu ali trotoari nemaju spust

Ako se zaputite na bilo koju drugu lokaciju naići ćete na veće uspone pa vam preporučujem da se motorizujete, bila to električna kolica ili Triride. Ja sam bez većih problema sa Triride izašao na brdo iznad Zlatibora, provozao se pješačkom stazom ispod Tornika i obišao dio Starog sela Sirogojna.

Hrana

Dobra klopa je nešto što najviše mrzim na ovoj planini. Nenormalno se prejedam čitavo vrijeme. Brzu hranu i roštilj možete naći na svakom koraku a i u restoranima se služe uglavnom specijaliteti od mesa. Preporučujem svadbarski kupus u etno restoranu Koliba kod Milunke i komplet lepinju u restoranu Moj zavičaj. Takođe u Mom zavičaju je odlična čorba od gljiva, a jedini problem jeste nepistupačan toalet i unutrašnjost tako da ćete ručati u bašti. Obadva restorana se nalaze nedaleko od autobuske stanice. U večernjim satima u centru možete pojesti odličan palačinak ili kuvani kukuruz.

Još nekoliko bitnih informacija

• Otvoreni bazen u hotelu Olimp ne posjeduje rampu, svlačione su nepristupačne a voda je izuzetno hladna,
  • Staro selo Sirogojno – ulaz osobama sa invaliditetom besplatan,
  • ni jedan turistički vozić nije pristupačan,
  • žičara ne Torniku nije pristupačna,
  • ni jedne kočije nisu pristupačne.

Niže dnevne temperature, čist vazduh i dobra hrana su dovoljni razlozi da posjetite ovu planinu. Na njoj ćete pronaći veliki izbor ljekovitog bilja i prirodnih proizvoda, kupiti neki suvenir ili zemljano posuđe ali i dobiti koji kilogram oko struka.

[Best_Wordpress_Gallery id=”2” gal_title=”Zlatibor 2017”]

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *